Sobirania Tecnològica? Ens roben les dades i manipulen? WTF!? Sé que moltes i molts de vosaltres penseu que segurament totes aquestes coses que dic o penso són exageracions, que soc un boig, un hater de les noves tecnologies, que estic sol contra el món i que no hi ha ningú més que pensi així. També sé que el missatge, sovint, és poc atractiu i complex. Per això, us deixo un recull de 5 vídeos d'experts en el tema que, a part de saber-ne molt més que jo, són excel·lents comunicadors i espero que sigui una manera més lleugera i amena d'entendre i introduir alguns conceptes.

1. Hackeig a la democràcia

Comencem amb un capítol de la sèria documental "No Pot Ser!" de TV3 i presentat per Jordi Basté. En aquest capítol, a part de veure les exagerades ganyotes d'en Jordi Basté, veurem quins mecanismes utilitzen les grans companyies del software per manipular l'opinió de la societat fins al punt de determinar resultats electorals.

2. Big Data, Big Brother

Seguim amb un altre capítol del "No Pot Ser!" ja que, a part de que els documentals estan molt bé, val la pena aprofitar i donar valor a la feina de totes les persones que generen contingut en català. Aquest cop en Jordi Basté ens mostra la vulnerabilitat de la nostra privacitat a internet i com funcionen les empreses dedicades a recopilar i vendre les nostres dades personals.

3. La vigilancia es un problema colectivo, como el cambio climático

Fem un canvi de plataforma i comencem un seguit de vídeos de l'organització TED, el primer, una xerrada de l'experta en privacitat i seguretat a internet Marta Peirano. En aquest cas ens explica, un cop més, com ens vigilen i manipulen però també ens ofereix la seva visió optimista de com podem revertir la situació actual.

4. ¿Por qué me vigilan, si no soy nadie?

Continuem amb la primera aparició de Marta Peirano a TED on, aquest cop, ens ensenya perquè és important que prenguem consciència del nostre paper a la xarxa.

5. Cómo nos manipulan en las redes sociales

Per acabar una altra xerrada de TED, aquest cop de la mà de Santiago Bilinkis, on veurem un nou concepte diferent dels que hem vist fins ara: l'addicció intencionada que generen les xarxes socials amb l'objectiu de vendre més espai als seus anunciants.